💡 הפוסט הזה ממשיך את הפוסט הקודם בנושא: מי מתאים לתחום של UX/UI?
גם UX וגם UI, או רק אחד מהם? השוק אמר את דברו.
הדבר הראשון החשוב, שצריך לדייק הוא את טווח ההתמקצעות שמכוונים אליו. להתמקצע רק ב-UX או רק ב-UI יכול לצמצם לכם את אפשרויות התעסוקה בצורה דרמטית, לרמה שתרגישו קיר של התנגדות כשתצאו לשוק העבודה וכמו שכבר הבנתם, התחומים האלו משלימים אחד את השני, ויש הרבה הגיון בללמוד את שניהם. פשוט, כנסו קבוצות פייסבוק שבהן מציעים משרות בתחום, או ללינדקאין ותראו מה השוק מחפש – מרבית המשרות המפורסמות לדרגי ג'וניור ועד מיד-לבל (דרגת מקצועיות בינונית), דורשות ידע מוכח גם ב-UX וגם ב-UI.
תפסת מרובה לא תפסת
מהצד השני, אתם גם לא באמת רוצים עכשיו ללמוד את הכל מהכל, למרות שגישת ה"גם וגם" עשויה להיות מפתה, וזה ממש קל להתפזר – גם עיצוב גרפי ומרקטיאלי, גם עיצוב אתרים, גם אפיון חווית משתמש ועיצוב ממשקים, ואולי גם על הדרך קצת בניית אתרים בוורדפרס, כי מי יודע מי ומתי ידרשו את זה ממני, ואם כבר אז נלמד 7 תוכנות שונות, שאני אולי אעשה בהן שימוש.
אז המחשבה הראשונית היא, שאולי יותר אפשרויות יאפשר לכם יותר משרות, אבל המונח "תפסת מרובה לא תפסת", מאוד תופס פה (pun intended). אם רוצים להתרחב ליותר תחומי לימוד, אז חייב להיות לזה איזשהו מחיר. אתם יכולים לשלם ב:
☝ זמן לימודים ארוך, וכפועל יוצא מזה גם יקר
זמן לימודים ארוך יכול להיות בסדר בשלבים מסויימים בחיים, אבל זה לא תמיד מתאים – ובוודאי, אם לא כל הידע הנרכש הוא רלוונטי למטרה שאותה אתם רוצים להשיג. בזמן הזה שעובר, אתם מפספסים את השוק, ואין יותר משמעותי מנסיון אקטואלי בשטח, שבו תוכלו לממש את הידע שצברתם.
✌ ידע יבש, תיאורטי ושטחי, שלא מתחבר לכדי הבנה והטמעה אמיתיים
אם מנסים בכל זאת לדחוס הרבה ידע בזמן קצר, לרוב אין ברירה אלא לרדד את החומר הנלמד, לרפרף על נושאים חשובים ממעוף ציפור, להשתמש בתיאורים קונספטואליים ו/או תיאורטיים בלבד לשם העברת הידע, ולהתמקד בהכרח בפרויקטים, שבהם עשיית ה-UX הינה שטחית או טריוויאלית, גם אם היא מלווה בתרגולים. במילים אחרות, המחיר הוא בינוניות. ומה שבטוח, זה שאתם רוצים להעמיק ולהתמחות כדי שתוכלו להתמקצע באמת ולהתבלט, ולא להשתטח כדי להתרחב.
טיפת UI, באגם של תקשורת חזותית
אין כל ספק, שאם ממילא למדתם תקשורת חזותית 4 שנים, אז זה יקל עליכם בהבנה של חומר הלימוד בקורס ה-UI (אין קשר לקורס UX, דרך אגב), ופרטי הידע שתקבלו יפלו לתוך תבניות הבנה רחבות ועשירות יותר, של מי שמכירים את עולם התקשורת החזותית לעומק, מכירים את המודלים. יחד עם זאת, זה לא הכרח. בקורס UI של קודזיינר, אנחנו לא מתיימרים להוציא אל השוק מעצבים גרפיים שמתמחים ב-UI, אלא מעצבי UI בלבד. כלומר, אתם לא תקבלו את היכולות של אנשי תקשורת חזותית, ואת היכולת להוציא אל הפועל קונספטים רעיוניים וגרפיים מקנבס לבן ובריף, אבל ממילא זה לא האתגר בעיצוב ממשק. אנחנו אף פעם לא מתחילים מקנבס לבן בעיצוב ממשקים – הקנבס תמיד יכיל את סכימות האפיון. זו נישה ייחודית ואפשר ללמוד אותה בצורה ממוקדת, מבלי להיגרר ללימודי תקשורת חזותית / עיצוב גרפי מורחבים, אם זה לא הרקע שהגעתם ממנו, ממילא.
מקורס UI של קודזיינר, תצאו עם ידע ליבה מדויק שיאפשר לכם לגשת לאפיוני מסכים, ולעצב אותם בצורה מושכלת, מתודית ועקבית, בהתאם לשיקולי תקשורת חזותית שונים, כשהפוקוס הוא על עולם ממשק המשתמש בלבד. לא תוכלו לעצב כרזות חוצות לקמפיין החדש של קרולינה למקה עבור משרד פרסום אדלר-חומסקי-ורשבסקי, לא לעצב פונט חדש לקולקציית הפונטים של אאא, לא למתג מחדש את רולדין בסטודיו המיתוג של ברוך נאה, ולא לעצב אריזות לשטראוס. אבל אם ממילא אלו לא שאיפות הקריירה שלכם, ואם ממילא כבר לא למדתם תקשורת חזותית בעברכם אלא עברתם מסלול חיים אחר, אז דעו לכם שיש והיו עוד כמוכם שלמדו UX/UI אצלנו, ויצאו אנשי מקצוע ברמה כזו, שהתעשיה רצתה להעסיק אותם. זה לא כל מה שחשוב?
המאמר הזה הוא חלק מוידאו הדרכה שעשינו בנושא של לימודי UX/UI, אז אתם יכולים לצפות בו פה.
UX בבית דפוס בדימונה? פחות.
בכל אופן, אם המטרה שלכם, היא לעסוק בתחום של UX/UI בחברות טכנולוגיות שונות, שבונות מוצרים דיגיטליים עתירי ממשק, ולא לעבוד במשרד פרסום, סטודיו למיתוג או בית דפוס אז עדיף שתמקדו את הזמן, המאמצים, הקשב והכסף שלכם באמצעים שיובילו אתכם למטרה שלכם במינימום משאבים. הדרך האורגנית והנכונה ביותר להרחיב את הידע שלכם לתחומים משיקים, תגיע אחר כך כשתהיו אנשי מקצוע בתעשייה, וכשהמשרות שתעבדו בהן ידרשו מכם להשלים ידע בעיצוב שיווקי או לעבוד קצת עם פוטושופ.
התרחבות היתר הזו, שאנחנו מדברים עליו תקפה גם ללימודי תוכנות. ללמוד תוכנה רלוונטית לאפיון ועיצוב חוויית משתמש זה ממש חשוב, כי זה מה שיאפשר לכם להוציא את הרעיונות שלכם מהכוח אל הפועל. אבל גם במקרה הזה אין ערך, ללמוד על תוכנות מקבילות שעונות על אותו צורך, בדיוק מאותה סיבה שאין צורך ללמוד נהיגה גם על מרצדס, גם על טויוטה, גם על מאזדה וגם על הונדה. וכשללמוד את הדברים האלה בחפיפה מיותרת, בא על חשבון זמן ההתמקצעות שלכם ושל הלמידה שלכם את הדברים החשובים באמת, אז אפשר להגיד שזה לא רק לא מועיל, אלא שזה אפילו עושה נזק. ולכן, גם בזוית ההיקף המקצועי וגם בזוית הכלים המקצועיים, תדאגו לדייק את ההגדרה המקצועית שלכם כפי שתענה על הצורך של השוק – לא יותר ולא פחות.
לסיכום
אנחנו מקווים שהמאמר הזה עזר לכם להתחיל לגבש תפיסה נכונה לגבי התחום והמשמעות של העשיה שבו. אתם מוזמנים להמשיך לקרוא על דגשים לבחירת מוסד ומסלול ללימודי UX/UI, כדי לדייק את המחקר שלכם. בהצלחה לכם, חותרי וחוקרי ה-UX/UI 🙂