UX/UI כמסע
בשנים האחרונות העולם עבר תהליך מואץ של דיגיטליזציה. במהלך כל היום שלנו אנחנו נמצאים במכשירים הניידים, באפליקציות ובשירותים שאנחנו זקוקים להם. שירותי אחסון, ניווט, ניהול משימות, שליחת מיילים, ובעצם כל כלי אחר שעולה על דעתכם מעבירים אותנו תהליך שלם, לבד, בלי שנאבד את הדרך לרגע.
אם ניקח את אפליקציית הניווט הפופולארית ווייז, ונבחן אותה מקרוב, נוכל למפות עשרות פונקציות שונות שהמשתמש יכול לבצע: החל מניווט לנקודת יעד, דרך התראה על מפגעים בדרך ועד למציאת בתי עסק בסביבה. את כל זה, אנחנו עושים באופן כמעט אינטואיטיבי, ללא צורך בהסברים ארוכים או בסרטוני הדרכה מייגעים. אם נדבר בשפה מקצועית לרגע, למעשה תיארנו כאן מה זה UI ו-UX. הדרך שבה אנחנו בונים אפליקציות ושירותים דיגיטליים סובבת סביב המסע שהמשתמש עובר בהן, וככל שהוא יותר אינטואיטיבי ומותאם לפרופיל שלו, כך השימוש בו יהיה פשוט, נוח ונגיש יותר.
כמובן, שזה תהליך שדורש מחשבה ותכנון מראש כדי לדאוג שהוא יהיה חווייתי ואפקטיבי כמה שיותר. אבל איך בדיוק דואגים לחוויה נוחה למשתמש, ולמה היא כל כך חשובה בעצם?
ההגדרה של UX/UI
כדי להבין את החשיבות של התהליך הזה, צריך להתחיל מההתחלה. User Experience,או UX, מתייחס להגדרת המבנה וההתנהגות של מוצרים דיגיטליים. User Interface, או UI, מתייחס להגדרת הנראות של אותם המוצרים. שניהם ביחד מתייחסים לסך כל חווית השימוש של המשתמש – כלומר, מה החוויה שהוא חווה כשהוא משתמש בפונקציונאליות שנבנתה בעבורו. מסע הלקוח שלכם מתחיל כבר בכותרות העמודים וחולש על כל מרכיב ומרכיב באפליקציה.
השימוש בטרמינולוגיה הזו, וכנגזרת בפרקטיקות העבודה שנובעות מתוכה מאפשר הפרדה של תהליך הלקוח מכל שאר הפונקציות של האתר, ונותנת לו את הכבוד שמגיע לו. ככה, אנחנו יכולים להקדיש את המחשבה הראויה לצורה שבה הלקוח קולט את השירות של המוצר, ויכולים לטייב את המסע שלו כדי להפיק את המקסימום מכל משתמש ומשתמש.
מה ההבדלים בין התחומים של UX ושל UI?
ההבדלים בין שני הביטויים הללו הם יותר מהבדלים סמנטיים בלבד. כל תחום הוא דיסציפלינה נפרדת, הכוללת גוף ידע ומתודולוגית עבודה שונים, כדי להשיג את מטרתו על הצד הטוב ביותר. עיצוב UX נובע מתוך גישה שהאדם מאחורי המוצר הדיגיטלי הוא המרכז. בגלל זה, מעצבי UX תלויים מאוד במחקרים ובבדיקות של משתמשים ופעילות כדי לגלות מה הקהל שלהם צריך, מה הם מעריכים ומה מפריע להם – מתוך ההבנות הללו מעצב UX יכול לעצב פתרון אידיאלי, כאשר המטרה הסופית היא ליצור מוצר שהמשתמש ימצא שימושי ובעל ערך אמיתי. מאפייני ממשק משתמש מסתמכים על מחקרים ועל עקרונות שמישות על מנת ליצור ממשק ואינטראקציות שהמשתמשים מכירים ומרגישים בנוח להשתמש בהם.
לעומת זאת, עיצוב UI נובע מתוך ומייצר את הצד החזותי של המוצר הדיגיטלי. תפקידו של מעצב UI הוא לגבש את הניראות של הממשק, החל מדיוק המבנה של המסכים ועיצוב רכיבי הממשק, ודרך בחירת פלטת צבעים, התאמה של גופנים, עיצוב אייקונים וכו. נראות הממשק, נשענת על ערכי המותג של המוצר, ושואבת השראה ממתחרים ישירים ועקיפים, ומגמות עיצוב ממשק בשוק. עיצוב הממשק לא נכון יכול לסתור את האפיון, ולהכשיל את המשתמשים ואת המוצר. לכן, עיצוב הממשק חייב להשלים את האפיון, ולהעצים אותו, וכדי שזה יקרה מכצב הממשק צריך להכיר ולהבין את עקרונות היסוד של אפיון חווית משתמש, ולהבין לעומקו את אפיון המוצר עצמו.
לכל אתר, שירות או אפליקציה יש הצעת ערך מסוימת – סט אפשרויות פעולה המתאפשרות במוצר – בין אם מדובר בשליחת מייל, או בניית קמפיין ממומן בפייסבוק. עיצוב המוצר השלם – UX ו-UI – שואף לכך, שאפשרויות הפעולה האלו הללו לא רק יתקיימו, אלא יוכלו לבוא לידי שימוש באופן אינטואיטיבי נגיש ונעים ככל האפשר, בעבור קהל היעד של המוצר.
מה האופי של לימודים בקורס UX/UI?
תחום ה-UX הוא בעל זיקה גדולה לאקדמיה ולתכנים תיאורטיים, אבל כמו בהרבה תחומים אחרים, הפער בין הידע האקדמי והתפיסות התיאורטיות לבין המשמעות הפרקטית של הידע הזה, והאופן שבו מממשים אותו הלכה למעשה במרחב העסקי – הוא גדול מאוד. ולכן, יש כמה עקרונות מנחים בקורס, שמטרתו להכשיר אנשי ונשות UX/UI לעשיה אמיתית בתחום:
- להתמקד בהעברת ידע פרקטי, ולהימנע מתכני לימוד תיאורטיים-עיוניים. ידע של ספרים ואקדמיה אינו ידע שמאפשר עשייה בשטח. תיאוריה יפה לשיחות סלון, אבל פחות באה לידי ביטוי במרחב העסקי. פרקטיקות שנכונות לתנאים סטריליים, אינן נכונות לתנאי שדה, ודקדקנות יתר האופיינית לתיאוריות אקדמיות, אינה מוערכת ואף מפריעה להתנהלות מקצועית תקינה ופורה, בחברות מוצר ופרויקטים. כמובן, שכתיבת תכנים מעשיים אפשרית רק כשכותבי הקורס הם אנשי עשיה בפועל, שחוו את העשיה בתחום על בשרם במשך מספיק זמן ובחברות, עולמות תוכן, וסוגי צוותים שונים ומגוונים.
- הפרדה בין עיקר וטפל, היא גם חלק חשוב בבניית תוכנית לימודים. יש המון ידע בתחום הזה, אבל רק חלקים מאוד מסוימים ממנו יכולים להיחשב כידע ליבה שמאפשר עשיית UX. ידע הליבה, כשלעצמו מהווה גוף תוכן אדיר-מימדים, שגם ככה לוקח הרבה זמן לספוג ולהטמיע, כך שכל מה שמעבר לזה גורע ולא מוסיף. עודף ידע יעמיס עליכם שלא לצורך, ואם ממילא לא תעשו בו שימוש בשנים הראשונות שלכם בתחום או בכלל, הרי שבזבזתם תשומת לב ואנרגיות יקרות ערך, בלמידה מיותרת.
- תרגול ועשייה, הם היבט הכרחי ביותר של למידה, ובמיוחד במקצועות יצרניים. הטמעה אמיתית של חומרי הלימוד, יכולה לקרות רק באמצעות עשייה ותרגול, ומסגרת הקורס צריכה לתמוך בצורך הזה. בסופו של דבר, הדרך היחידה שלכם להוכיח את הידע שלכם, היא באמצעות הצגה של מוצרים שאפיינתם ועיצבתם. בניגוד ללימודי משפטים או ראיית חשבון, אין מבחני הסמכה, אין משמעות לתעודה, ואין גוף מכונן שמחליט למי מותר לעסוק בתחום ולמי לא. למנהל המגייס הממוצע, אתם טובים אך ורק כמו הפורטפוליו שלכם, והפוטנציאל שלכם חייב להתחיל להיות ממומש עוד לפני המשרה הראשונה שלכם בתחום.
- משך הקורס צריך לאפשר זמן ספיגה ועיבוד של המידע, ואת הזמן לעבור את תהליכי העבודה באמצעות איפיון ועיצוב של מוצרים שונים. ללמוד לוקח זמן – זה לא תהליך חד-כיווני – של ידע שעובר אליכם, ואז אפשר פשוט להאיץ את תהליך העברת הידע לחודש, ולסיים עם זה. יש גבול, לכמה קצר יכול להיות הקורס מבלי לפגוע אנושות ביכולת שלכם לעבור תהליך למידה אורגני. יחד עם זאת, השאיפה היא כן להגיע למוכנות גבוהה, כמה שיותר מהר, ולהתחיל את מסע ההשתלבות בתעשייה.
קורס UX/UI בקודזיינר
קודזיינר מאפשרת לכם ללמוד ולהפוך בעצמכם למעצבי UX/UI, באמצעות קורס LIVE נגיש, שנכתב על טהרת ניסיון מקצועי רב שנים בתעשייה. כיום, UX ו-UI הם דרישת קדם לפיתוח כל מוצר דיגיטלי באשר הוא, ולהתמקצע במתודולוגיה והפרקטיקות של התחום, יכול להציב אתכם במרכז הפועם של התעשייה הטכנולוגית. לחצו כאן לעוד מידע על קורס UX/UI של קודזיינר.