מה זה UX/UI, והאם משתלם ללמוד את זה?

אילן ליכטנייר

מומחה ל-UX ו-UI

בטח שמעתם בעבר על UX/UI או אפיון ועיצוב חווית משתמש, באיזושהי צורה. אולי דיברתם עם אנשים בתחום וזה נשמע לכם מעניין, אבל אתם מרגישים שהתמונה עדיין מעורפלת, ואתם מוצפים במידע סותר ומבלבל. ובכן, ידע זה כוח ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בבלאגן. בסדרת מאמרים זו, אנחנו ננסה לענות על השאלות הכי נפוצות, שקשורות בהבנה של התחום, מי מתאים ללמוד אותו, ומה הדגשים החשובים בלימודי UX/UI ובבתי הספר שמלמדים אותם. 📕 זהו הפוסט הראשון בסדרה של ארבעה פוסטים בנושא.

תוכן עניינים

למה ללמוד UX/UI?

בהנחה ויש לכם זיקה לתחום ותשוקה ללמוד אותו, אז דעו שמכיל קשת רחבה של אפשרויות תעסוקה, שרק הולכת ונפתחת ככל שטכנולוגיות שונות משתלבות לנו יותר ויותר בחיים. זה תחום שהעשיה בו מאתגרת, ושאפשר להשתלב דרכו במגוון מאוד רחב של סוגי חברות: חברות טכנולוגיה גדולות, סוכנויות עיצוב וחברות פרויקטים, סטארטפים ועוד. בפוסט מי מתאים לתחום של UX/UI?, אנחנו מנסים לעזור לכם להבין, האם זה התחום בשבילכם, ובפוסט דגשים לבחירת בית ספר, ומסלול ללימודי UX/UI, אנחנו מציינים את הפרמטרים שאנחנו ממליצים לבחון, בהקשר של לימודי UX/UI, ועל בסיסם לסנן ולבחור מסלול לימודים, ומאילו מכשולים להיזהר.

אז נתחיל בדוגמא: כשאתם פותחים את ווייז אתם למעשה מתחילים איזשהו דיאלוג עם המוצר. הדיאלוג הזה נועד לעזור לכם להגיע מנקודה A לנקודה B. מישהו ישב ותכנן את המוצר הזה, את האופן בו הוא בנוי, את האופן שבו הוא מתנהג ומתקשר איתכם, את איך הוא מגיש לכם את אפשרויות הפעולה הנכונות באופן הנכון, ואת איך שהוא מלווה אתכם בחוויה שלכם בדרך, ונותן לכם את המידע שאתם צריכים בדיוק כשאתם צריכים אותו; כל זה כדי שתוכלו ליהנות מהמוצר בצורה אינטואיטיבית ונינוחה עד כמה שניתן, ולא פחות חשוב – כדי שתוכלו להגיע מאותה נקודה A לנקודה B.

מה זה UX - ווייז כדוגמא
חווית המשתמש שלי עם ווייז

חוויית המשתמש שלי עם ווייז

מי שתכנן את המבנה וההתנהגות של המוצר, ודאג שהוא יהיה לכם אינטואיטיבי ונוח לשימוש הוא איש/אשת ה-UX, שנקרא גם מאפיין או מעצב חווית משתמש, וכמו שמעיד שם התפקיד, תפקידו לדאוג לחוויית השימוש שלכם במוצר. אותו מאפיין בוחן ומנתח את הדיאלוג הזה, כדי להגדיר אותו בצורה הנכונה ביותר אבל כשהוא עושה את זה, הוא לא חושב על איך המוצר נראה, אלא על איך הוא מתנהג – על איך אתם – המשתמשים מתנהגים, ועל האם אתם מבינים את השיחה שנוצרה ביניכם. אותו המאפיין דאג לסידור הסכימטי של כל עמוד, להיררכיות של המבנה, והגדיר מה קורה כשלוחצים על כל כפתור, ואיך מתנהלים התהליכים השונים של הדברים שאפשר לעשות במוצר.

התוצרים של UX גם נראים בהתאמה לאופי העשייה – תכנון מבנים והתנהגויות – הם מעין תכנית אדריכלית סכימטית.

איזה ממשק חתיך אתה, ווייז

העיצוב עצמו של הממשק, כלומר החלק הויזואלי, נקרא UI. זה השלב שבו המוצר מקבל מה שנקרא Look&Feel. הוא נעטף בשפה גראפית שכוללת צבעוניות מתאימה, עיצוב מדויק של רכיבי הממשק, פונטים נכונים, אייקונים, ועוד דגשים רבים, שמייצרים ניראות מדוייקת, נכונה ומושכת. בשלב הזה של עיצוב הממשק, המוצר מעוצב כדי שיהיה לכם נעים לא רק להשתמש בו, אלא גם להסתכל עליו ולכן התוצרים של איש UI נראים בהתאם – בזה הם עוסקים. 

כשמוצר מכיל את שני החלקים האלו של UX ושל UI- ובהנחה והם עשויים היטב – מקבלים מוצרים שהם וואו; הם יעילים, נוחים ומרשימים. אנחנו משתמשים בהם שוב ושוב, מתפעלים מהם, ואולי אפילו מדברים עליהם עם חברים. ההשפעה של מוצרים כאלו היא מקפת, כי הם גם עונים על צורך אמיתי (בשאיפה), אבל הם גם עושים את זה בצורה שמייצרת לנו חוויה נעימה ואולי אפילו ממכרת.


המאמר הזה הוא חלק מוידאו הדרכה שעשינו בנושא של לימודי UX/UI, אז אתם יכולים לצפות בו פה.

וידאו הדרכה: להתמקצע ב-UX/UI

UX בסימן הזמן

זה הכח של UX/UI וזה גם מה שהופך את התחום למעניין כל כך – תחום שעוסק במערכות היחסים שבין אנשים לבין המוצרים הדיגיטליים שהם משתמשים בהם ביומיום – זה בכל אפליקציה במכשיר הסלולרי שלכם, בכל תוכנה על המחשב שלכם, בכל ממשק בטלוויזיה שלכם. וזה ממש לא עוצר שם, כי יש לנו היום יותר ויותר מוצרים חכמים, כמו מנורות, ברזים, שואבי אבק, שעונים, דודי שמש, דשבורדים ברכבים, מערכות השקייה, מזגנים וכו'. יש עולמות שהיו פעם פיזיים, ועוברים תהליכים של דיגיטיזציה, כדי לעמוד בקצב הזמן, כמו לשלם לבייביסיטר או למאמנת כושר, לקבל ולהגיש עבודות בבית הספר, למלא בקשות במס הכנסה או בביטוח לאומי, או לבקש הצעות לביטוח רכב או דירה. זה רק סביר שזה ימשיך להתרחב ולגעת בעוד תחומים, שאנחנו אפילו לא חושבים עליהם כיום כדיגיטליים, והצורך במעצבי חווית משתמש ילך ויגדל בהתאמה.

כבעלי נסיון מצרפי של 28 שנים בתחום, אנחנו יכולים להגיד לכם מבפנים שזה תחום מפתיע ומרגש, וגם יש לנו את הקארמה הטובה להימצא באחת מבירות הטכנולוגיה העולמית – מקום שרץ קדימה בכל מה שנוגע ליצירת מוצרים טכנולוגיים חדשניים – שזה אחלה מקום להיות בו מהבחינה הזאת. יש בישראל משרות סופר מאתגרות ומרתקות עם המון מקום ליצירתיות, לעיצוב ,לפסיכולוגיה ולוגיקה שהן אבני הבניין של התחום שלנו שמאפשר לנו ליצור את האורגניזם הזה שנקרא מוצר.

משרות UX ומשרות UI

בטח שמעתם בעבר על UX/UI או אפיון ועיצוב חווית משתמש, באיזושהי צורה. אולי דיברתם עם אנשים בתחום וזה נשמע לכם מעניין, אבל אתם מרגישים שהתמונה עדיין מעורפלת, ואתם מוצפים במידע סותר ומבלבל. ובכן, ידע זה כוח ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בבלאגן. בסדרת מאמרים זו, אנחנו ננסה לענות על השאלות הכי נפוצות, שקשורות בהבנה של התחום, מי מתאים ללמוד אותו, ומה הדגשים החשובים בלימודי UX/UI ובבתי הספר שמלמדים אותם.
רוב המשרות דורשות UX/UI, ולא רק אחד מהם

אז עכשיו, כשאתם יודעים מה זה UX ו-UI ומה ההבדלים ביניהם, אז דעו גם שלכולם יש בסיס במקום היצירתי הזה, ושההתמחות של UX/UI היא ייחודית, ומאוד תואמת את זמננו. עוד משהו שקל לראות ולהבין, זה שהרוב הגורף של המשרות – ועל אחת כמה וכמה למי שנכנס לתחום לראשונה, הן משרות שדורשות את שני סוגי הידע והיכולות האלו – גם ה-UX וגם ה-UI. לנסות להשתלב רק באחת מהן לרוב יגרור המון תסכול, כי מעסיקים מעדיפים לשלם למי שיודע לענות על שני החלקים האלו, כדי שחברי הצוותים שלהם לא יהיו מוגבלים ויוכלו לתת מענה רחב, שרואה את המוצר בצורה הוליסטית, ועובר איתו את כל הדרך.

לסיכום

אנחנו מקווים שהמאמר הזה עזר לכם להתחיל לגבש תפיסה נכונה לגבי התחום והמשמעות של העשיה שבו. אתם מוזמנים להמשיך לקרוא על מי מתאים לתחום של UX/UI, כדי להבין יותר לעומק איפה אתם ממוקמים שם. בהצלחה לכם, חותרי וחוקרי ה-UX/UI 🙂


אילן ליכטנייר
אילן ליכטנייר
אילן ליכטנייר עוסק בתחומים של UX ו-UI כבר כ-13 שנים, הרבה לפני ש-UX היה כזה באזז-וורד. את המסלול שלו הוא החל בדור המייסדים של הכלכליסט, במחלקת האינפוגרפיקה, ומשם המשיך להתפתח בתפקידי UX/UI שונים בקונדואיט, נטקראפט ו-HP. במהלך הדרך היה UX Mentor בחממת הסטארטאפים של גוגל, ומייסד-שותף של קודזיינר. בורינט, תאגיד מודיעין וסייבר, אילן הקים את תחום ה-UX/UI, בנה והכשיר את הצוותים, הגדיר והטמיע מתודולוגיות עבודה נכונות בארגון, ויחד עם צוות עיצוב המוצר איפיין ועיצב מחדש סוויטה גדולה של מערכות מורכבות. התפקיד הבא שלו היה בחטיבת החדשנות באינטל, שם היה אחראי עם הצוות שהקים על איפיון ועיצוב סוויטת מערכות מורכבות, העוסקות בניתוח מבוסס בינה-מלאכותית של מודל חי של כדור הארץ. לאילן יש כ-9 שנות ניסיון תעשייתי במערכות מורכבות, ניסיון Hands-on רב ביותר, וכמו-כן ניסיון עשיר בבניית, ניהול וארט דירקשן של צוותי עיצוב מוצר, ובעבודה בעולמות תוכן שונים, ומול צוותי טכנולוגיה מכל הסוגים.

מאמרים נוספים

רצים בתחרות ריצה
האם צריך רקע קודם בעיצוב כדי להתמקצע ב-UX/UI? - חלק א'
bruno-nascimento-PHIgYUGQPvU-unsplash
האם צריך רקע קודם בעיצוב כדי להתמקצע ב-UX/UI? - חלק ב', המעצבים
מה זה UX/UI, והאם משתלם ללמוד את זה?
מה זה UX/UI, והאם משתלם ללמוד את זה?

על הקורסים שלנו כבר שמעת?

קורס UX/UI
240 שעות | 7.5 חודשים
קורס Figma
27 פרקים | 8 שעות
סדנאות לחברות
תוכנית מותאמת אישית
קורס UX
180 שעות | 4 חודשים
קורס UI
66 שעות | 3.5 חודשים
קורס UX/UI
240 שעות | 7.5 חודשים
קורס Figma
27 פרקים | 8 שעות
סדנאות לחברות
תוכנית מותאמת אישית
קורס UX
180 שעות | 4 חודשים
קורס UI
66 שעות | 3.5 חודשים

בואו נדבר

רוצים להירשם או אולי להתייעץ?

מענה, לספק עוד מידע, ולענות על כל שאלה שלא מצאתם לה תשובה כאן.
אנחנו אוהבים לדבר עם אנשים ונשמח לתת לכם שירות

האפשרות הכי טובה היא לדבר איתנו ישירות

אבל תמיד אפשר לכתוב גם אימייל